Reklama
 
Blog | Petr Lukeš

O hloupém obchodníkovi

Dnes a denně chodím kolem trafiky, která je ověnčena několika vstřícnými nápisy typu. Drobné neměníme, jízdenky MHD nevedeme. Efektně doplněné o nápisy, nevstupujte se zmrzlinou, nápojem atp. Osobně mi z toho zbývá pouze dojem nevstupujte vůbec. Jenže to se neděje, překvapuje mě kolik vizuálního příkoří od hloupého nápisu jsme ochotni přijmout. 

Vždyť je to stejné jako když místo pozdravu, jehož opětování je leckde také vzácné, dostanete pohlavek nemístným nápisem, který vám sděluje:
Ne opravdu k vám nechceme být vstřícní, udělejte útratu ale lístky na těch mám málo kupte si je jinde a hlavně se mě na ně neopovažujte ptát, proč bych s vámi komunikoval vždyť umíte číst. A pokud náhodou potřebujete na lístky co vám neprodám drobné hlavně je nechtějte po mě. Vždyť tolik ochoty a zadarmo to jste přímo drzý žádat. 

Za vrchol ironie pak považuji situaci, kterou jsem nedávno spatřil v obchodě. Pod nápisem drobné neměníme, prodavač loudil drobné na zákazníkovi, vždyť by mu tak pomohli. A dobrák zákazník počítal a počítal a odcházel s dobrým pocitem že obchodníkovi pomohl. Hlavně aby si nedovolil příště drobné pro změnu žádat.

Naprosto chápu situaci že obchodník prostě nemá, jen nemohu akceptovat že nemá preventivně. Jediné řešení je buď nedůstujně akceptovat teror hloupého obchodníka a nebo jít prostě jinam. Při cestě do jiné trafiky mi ovšem vrtá v hlavě otázka, jak to že ten obchodník ještě funguje, kde se bere tolik lidí, kteří se prostě podvolí takovýmto malým a nepříjemnostem všedního dne. Proč takový obchodník vůbec podniká, pokud mu jeho práce nepřináší radost a nebo alespoň profesní čest, plynoucí z jisté úrovně chování k zákazníkovi?

Nerad bych vypadal, že jsem zasedl na trafikanty. Podobných vstřícných nápisů najdete denně skoro tolik jako reklamních nápisů. Namátkou z dalších nepochopitelných je pro mě nápis typu poloviční porce -10,- Kč z plné ceny, no panečku to člověk dostane chuť vzít vedle vlastních dětí i sousedky a příbuzných. Nebo tak časté: na stravenky nevracíme je dobrý způsob jak si říci o diškereci i tam kde se prostě nedává. 

No a nakonec zajdete třeba do pizzerie a pokud svou osmdesátiletou babičku nedonutíte sníst pizzu velikosti pneumatiky od auta tak s ní pěkně rychle odejděte, protože u nás pizzu nedělíme. Musím říct že tyto nápisy hloupého obchodníka mě nesmírně odrazují a přes to že jsem vživotě neplatil stravenkou vyhýbám se obchodům kde na stravenky nevrací a přes to že MHD jezdím spíše vyjímečně, kupuju si noviny v trafikách kde neodpuzují zákazníky nápisy „nezajímáte nás, nechte tu peníze a zmizte“  

Pro nápravu situace je snadná cesta, utrácejme tam kde se nás nesnaží odradit. Neakceptujme a nepřehlížejme aroganci zmuchlaného papíru popsaného nemístným nápisem. Nechme hloupému obchodníkovi čas přemýšlet o tom zda není lepší si zákazníka předcházet, třeba tím, že mu rozměním když potřebuje. Rozdělím mu jídlo v restauraci a navíc přídám úsměv a nebo dokonce pozdrav. Služby a hlavně přístup se může zlepšovat jen s poptávkou po lepších službách a je škoda nechat fungovat obchodníky, kteří jsou se vztahem k zákazníkovi na bodu mrazu.

Petr Lukeš

Reklama