Reklama
 
Blog | Petr Lukeš

99 dolarů nebo 120 euro

Opravdu jsem se nezbláznil. Titulek pouze reflektuje cenovou politiku globálního kolosu, při prodeji identického produktu, který stahujete z identického serveru. Cenový rozdíl je vám přidělen na základě vašeho bydliště či sídla firmy. Na rozdíl od jiných diskriminací ta cenová není trestná. Což ovšem neznamená, že je méně zavrženíhodná.

Hurá bude upgrade.

Pro úpravy digitálních fotografií jsem si jako jeden z programů oblíbil Adobe Lightroom od společnosti Adobe. O to více mě potěšilo ohlášení nové verze programu a nemohl jsem se dočkat upgradu na verzi 2.0 V první euforii jsem zavítal na web adobe.com abych si objednal nejnovější verzi programu. Proklamovaná verze upgradu je k dispozici za 99 dolarů (cca 1730,- Kč). Dobrá, řekl jsem plný nadšení, objednám a po zaplacení kartou budu mít ihned upgrade ke stažení. 

Bydlíš na špatném místě.

K mému rozčarování po vyplnění země, tedy České republiky se cena automaticky přepočetla na 120 euro (cca 3000,- kč). „Cože?“ zíral jsem nevěřícně na monitor. Stejný server, stejný eshop, stejný způsob distribuce (stažení) a najednou cena o 75% vyšší ? Žádná přidaná hodnota pro uživatele. Pro výrobce žádné navýšení nákladů, program není lokalizován ani nijak přizpůsoben pro distribuci mimo USA. Jediný rozdíl je cena. Napadá mě jako jediné vysvětlení sankce za život v Evropě. Takto nějak si představuji „výhody“ globalizovaného trhu. Svět je otevřený nadnárodním společnostem, které jako vděk za dosud nejširší trh v historii uplatňují diskriminační politiku. Ptám se proč? Nedokázal jsem najít jediné logické vysvětlení, které by ospravedlnilo tento typ cenové politiky. I když bych spíše řekl cenové diskriminaci. 

Není cesta, nejsi američan těch 75% navíc z tebe dostanem.

Reklama

Řekl jsem si dobrá, nebudu nedočkavý a vydržím až bude upgrade dostupný i na CD a objednám jej z nějakého internetového obchodu. Amazon.com přijímal předobjednávky a nabízel cenu dokonce o pár dolarů nižší za CD verzi, než Adobe za verzi ke stažení. Nepřekvapí vás že při objednávce na mě vyskočilo pouze suché okénko z oznámením, že tato verze je dostupná pouze pro USA. Zkrátka není cesta jak zaplatit, dle mého názoru, spravedlivou cenu. Takže mi nezbývá něž si k produktu za 1730,- připlatit „výpalné“ 1300,- a nebo se svobodně rozhodnout pro jiný produkt. 

Nezbývá než zaplatit.

Vzhledem ke skutečnosti, že pracuji s předchozí verzí a přechod na jiný software mi způsobí větší škody a náklady při zachování archivu fotografií a nastavení úprav, zaplatím. A přesně na to Adobe spoléhá. Jenže za získaných 1300,- navíc však ztrácí mou oblibu. Nemám rád když mě někdo zneužívá. Získávám pocit, že si mne jako zákazníka neváží. Získávám pocit že takové jednání je nefér. Důvěra zákazníka, jeho dobrý pocit a z něj plynoucí loajalita ke značce však zjevně nejsou podstatným faktorem. Ztracenou image raději získáme nějakou novou cool kampaní zaplacenou z báječných prodejů za mořem.